Viele Leute glauben, dass Discworld aus dem Jahr 1995 das erste Scheibenwelt-Computerspiel sein würde. Dies ist jedoch falsch.
Bereits 1986 erkannte man das Potential des Scheibenweltzyklus und brachte mit "The Colour of Magic" das allererste Scheibenwelt Adventure für den ZX Spectrum auf den Markt. In diesem Textadventure übernimmt man die Rolle des unfähigen Zauberers Rincewind und spielt die komplette Handlung des gleichnamigen Romans nach. Das Spiel hält sich dabei allerdings fast wörtlich an die Romanvorlage und bietet nur wenige neue Einfälle.
Leider ist das Spiel häufig nicht besonders logisch. So muss man beispielsweise immer wild raten, in welche Richtung man gehen muss. Nur selten gibt es konkrete Hinweise, was als nächstes zu tun sein könnte.
Hin und wieder werden die Texte durch einfache Grafiken aufgelockert.
The Colour of Magic bietet zwar Textadventureliebhabern kurzweilige Unterhaltung, kann aber selbst für Scheibenweltfans frustrierend sein.
The Colour of Magic
Geschrieben von Judith Child, Fergus McNeill and Colin Buckett
Erscheinungsdatum: 1986
Publisher: Piranha
Enter the extraordinary Discworld, set on a turtle's back. Meet naive, four-eyed Twoflower, the Discworld's first Tourist blessed with more money than sense. You are Rincewind, a youthful Wizard, faced with the miserable task of guiding the ridiculous Twoflower as he wends his blundering way. Wherever you go, the many-legged Luggage will be sure to follow. Meanwhile Death, rather weary from overwork, has a few surprises in store for you...
Betrete die außergewöhnliche Scheibenwelt, die sich auf dem Rücken einer Schildkröte befindet. Triff den naiven, vieräugigen Zweiblum, den ersten Tourist der Scheibenwelt, der mit mehr Geld als Verstand ausgestattet ist. Du bist Rincewind, ein jugendlicher Zauberer, der der unglücklichen Aufgabe gegenübersteht, den lächerlichen Zweiblum auf seinem stolprigen Weg zu führen. Wohin auch immer du gehst, die vielbeinige Truhe wird dir sicher folgen. Währenddessen hat Tod, der ziemlich träge und überarbeitet ist, einige Überraschungen für dich in Petto...
W = Widdershins
T = Turnwise
H = Hubward
R = Rimward
A = Aft
F = Forward
S = Starboard
P = Port
From the start in the broken drum:
STAND UP, WAIT, TRANSLATE, YES, TALK TO BROADMAN, SAY SHOW ROOM, W, TAKE
MILK, T,R,U,W,T,D,H,U, OUT,R,T,T,R, YES,R,W, DROP MILK, H,W, YES, H,H,W,H,R, WAIT, PRESS LEVER, TURN, TALK TO STREN, H, EXAMINE LUGGAGE, TAKE BOTTLE, TAKE BISCUITS, T,T, TALK TO GUARD, SAY WHERE TWOFLOWER, R,W, H, IN, D, WAIT, (until the luggage attacks), U, OUT, TALK TO STREN, SAY HELLO.
Everywhere is on fire:
R,T,T,H,H,H,H, BUY HORSES, TAKE HORSES, R,R,R,R,W,W,H,W,R, YES, H,W,W, KILL TROLL, R,W,H,W, CLIMB TREE, JUMP, HIT NEST, H, W,W,H,T, TALK TO DEATH, (the rock falls and smashes harmlessly), EXAMINE FRAGMENTS, TAKE CRYSTAL, TALK TO HRUN, SAY HELLO, WAIT, (wait until Hrun's sword talks about a number between seven and nine), THROW CRYSTAL, WAIT, (wait until Hrun summons his horse), TAKE MEAT, EAT MEAT,T,R.
WAIT, (until a dragon arrives and Hrun tells you to head for the trees), H,H, PULL KRING, R,KILL KSDRA, CLIMB DRAGON, WAIT (until you arrive at the platform), TAKE BOOTS, WEAR BOOTS, EAT BISCUIT, DRINK WATER, H, KILL LIORT (repeat until a dragon is below you), REMOVE BOOTS, (you fall to a dark passage), D,H, UNBOLT DOOR, OPEN DOOR, IN, OUT (you hear guards approaching), CLOSE DOOR, BOLT DOOR, H, WAIT, IMAGINE DOOR, ENTER DOOR, (it now vanishes), H,H,U,U,R,D, WAIT, (until the dragon appears), WAIT, (until the luggage arrives = end of part 3).
F, OPEN TRAPDOOR, D, TAKE BOTTLE, A, TAKE BOTTLE, TAKE BOTTLE, F,F, TAKE BUCKET, A,U,A,S, DROP BOTTLE, F, DROP BOTTLE, F, DROP BOTTLE, (the pirate now boozes himself overboard), A,A, CLIMB BOAT, BAIL WATER (using the bucket - until you see a frog), GET FROG, WAIT (until you hit the circumfence), TALK TO TETHIS, SAY HELLO, WAIT (until you are on the island), OPEN DOOR, R, WAIT, (A long time until Tethis returns), WAIT (until the circunfence bell rings), WAIT, (you are now advised to wait outside for the flyer to arrive), H,TALK TO MARCHESSA, SAY HELLO, WAIT, (untill you get to Knill), WAIT, (several times until the frog changes and bites Garhartra's toe, distracting him), ATTACK GARHARTRA, OPEN DOOR, W, OPEN WHITE DOOR, W, ATTACK CHELONAUTS, TAKE SUIT, WEAR SUIT,T,H,W, ATTACK HYDROPHOBES, W,R,R,R,U,R, WAIT (until you fall).
END
Leider ist das Spiel häufig nicht besonders logisch. So muss man beispielsweise immer wild raten, in welche Richtung man gehen muss. Nur selten gibt es konkrete Hinweise, was als nächstes zu tun sein könnte.
Hin und wieder werden die Texte durch einfache Grafiken aufgelockert.
The Colour of Magic bietet zwar Textadventureliebhabern kurzweilige Unterhaltung, kann aber selbst für Scheibenweltfans frustrierend sein.
Weitere Angaben zum Spiel:
The Colour of Magic
Geschrieben von Judith Child, Fergus McNeill and Colin Buckett
Erscheinungsdatum: 1986
Publisher: Piranha
Verpackungstext:
Enter the extraordinary Discworld, set on a turtle's back. Meet naive, four-eyed Twoflower, the Discworld's first Tourist blessed with more money than sense. You are Rincewind, a youthful Wizard, faced with the miserable task of guiding the ridiculous Twoflower as he wends his blundering way. Wherever you go, the many-legged Luggage will be sure to follow. Meanwhile Death, rather weary from overwork, has a few surprises in store for you...
Frei übersetzt:
Betrete die außergewöhnliche Scheibenwelt, die sich auf dem Rücken einer Schildkröte befindet. Triff den naiven, vieräugigen Zweiblum, den ersten Tourist der Scheibenwelt, der mit mehr Geld als Verstand ausgestattet ist. Du bist Rincewind, ein jugendlicher Zauberer, der der unglücklichen Aufgabe gegenübersteht, den lächerlichen Zweiblum auf seinem stolprigen Weg zu führen. Wohin auch immer du gehst, die vielbeinige Truhe wird dir sicher folgen. Währenddessen hat Tod, der ziemlich träge und überarbeitet ist, einige Überraschungen für dich in Petto...
The Colour of Magic Lösung
Richtungen:
W = Widdershins
T = Turnwise
H = Hubward
R = Rimward
Auf dem Schiff:
A = Aft
F = Forward
S = Starboard
P = Port
Part 1
From the start in the broken drum:
STAND UP, WAIT, TRANSLATE, YES, TALK TO BROADMAN, SAY SHOW ROOM, W, TAKE
MILK, T,R,U,W,T,D,H,U, OUT,R,T,T,R, YES,R,W, DROP MILK, H,W, YES, H,H,W,H,R, WAIT, PRESS LEVER, TURN, TALK TO STREN, H, EXAMINE LUGGAGE, TAKE BOTTLE, TAKE BISCUITS, T,T, TALK TO GUARD, SAY WHERE TWOFLOWER, R,W, H, IN, D, WAIT, (until the luggage attacks), U, OUT, TALK TO STREN, SAY HELLO.
Part 2
Everywhere is on fire:
R,T,T,H,H,H,H, BUY HORSES, TAKE HORSES, R,R,R,R,W,W,H,W,R, YES, H,W,W, KILL TROLL, R,W,H,W, CLIMB TREE, JUMP, HIT NEST, H, W,W,H,T, TALK TO DEATH, (the rock falls and smashes harmlessly), EXAMINE FRAGMENTS, TAKE CRYSTAL, TALK TO HRUN, SAY HELLO, WAIT, (wait until Hrun's sword talks about a number between seven and nine), THROW CRYSTAL, WAIT, (wait until Hrun summons his horse), TAKE MEAT, EAT MEAT,T,R.
Part 3
WAIT, (until a dragon arrives and Hrun tells you to head for the trees), H,H, PULL KRING, R,KILL KSDRA, CLIMB DRAGON, WAIT (until you arrive at the platform), TAKE BOOTS, WEAR BOOTS, EAT BISCUIT, DRINK WATER, H, KILL LIORT (repeat until a dragon is below you), REMOVE BOOTS, (you fall to a dark passage), D,H, UNBOLT DOOR, OPEN DOOR, IN, OUT (you hear guards approaching), CLOSE DOOR, BOLT DOOR, H, WAIT, IMAGINE DOOR, ENTER DOOR, (it now vanishes), H,H,U,U,R,D, WAIT, (until the dragon appears), WAIT, (until the luggage arrives = end of part 3).
Part 4
F, OPEN TRAPDOOR, D, TAKE BOTTLE, A, TAKE BOTTLE, TAKE BOTTLE, F,F, TAKE BUCKET, A,U,A,S, DROP BOTTLE, F, DROP BOTTLE, F, DROP BOTTLE, (the pirate now boozes himself overboard), A,A, CLIMB BOAT, BAIL WATER (using the bucket - until you see a frog), GET FROG, WAIT (until you hit the circumfence), TALK TO TETHIS, SAY HELLO, WAIT (until you are on the island), OPEN DOOR, R, WAIT, (A long time until Tethis returns), WAIT (until the circunfence bell rings), WAIT, (you are now advised to wait outside for the flyer to arrive), H,TALK TO MARCHESSA, SAY HELLO, WAIT, (untill you get to Knill), WAIT, (several times until the frog changes and bites Garhartra's toe, distracting him), ATTACK GARHARTRA, OPEN DOOR, W, OPEN WHITE DOOR, W, ATTACK CHELONAUTS, TAKE SUIT, WEAR SUIT,T,H,W, ATTACK HYDROPHOBES, W,R,R,R,U,R, WAIT (until you fall).
END
-
Discworld
- Entwickler
- Perfect 10 Productions
- Publisher
- Psygnosis
- Release
- 1995
- Auszeichnungen
- Adventure Corner Award
- Sprachen
-
- Systeme
-
- Stichwörter
-
Discworld 2: Vermutlich Vermisst...!?
- Entwickler
- Perfect Entertainment
- Publisher
- Psygnosis
- Release
- 1996
- Sprachen
-
- Systeme
-
- Stichwörter
-
Discworld Noir
- Entwickler
- Perfect Entertainment
- Publisher
- GT Interactive
- Release
- 1999
- Sprachen
-
- Systeme
-
- Stichwörter